Sunday, January 23, 2011

CILI??????? kuruskn badan??



LOS ANGELES : Sekumpulan saintis Universiti California, Amerika Syarikat telah membuat penyelidikan yang menyatakan bahawa memakan banyak cili dapat meneurunkan berat badan kerana sayuran tersebut dapat meningkatkan kadar metabolisme dan membakar lemak. –petikan akhbar KOSMO-


Kajian yang dilakukan ini adalahterhadap 34 sukarelawan lelaki dan wanita yang dihidangkan lada kurang pedas atau perisa tiruan cili. Kajian ini mendapati pembakarkan tenaga dalam badan kumpulan sukarelawan yang memakan banyak cili adalah hampir dua kali ganda lebih tinggi berbanding mereka yang diberikan makan perasa cili tiruan.

HA!! Guys.....cane? percaya x eh ngn artikel kt atas ni? Boleh ke cili ni menjadi salah satu bahan yg membantu kuta tuk kurus???hee~~~ mcm ea je kn.....jom ikut kajian dibawah...JOM! JOM!
Dalam cili terkandung sejenis bahan kimia semulajadi yang dipanggil sebagai  capsaicin. Capsaicin ini berfungsi mempercepatkan penukaran makanan makanan yang kita mkan ke dalam bentuk haba ( tanaga = kalori). Proses ni dinamakan sebagai  DIET-INDUCED THERMOGENESIS.


Ha!! So....bg kengkawan yang sedang dalam proses diet tu kn...proses ini amat membantu u all tau...=)
Kesan daripada proses ni, badan anda akan lebih cepat membakar kalori dalam tubuh secara automatik berbanding ia akan disimpan sebagai lemak yang berlebihan... ha!! Betul x? Msti  u all xnk kn keadaan yang mcm ni...=)
Haaaaa...ni satu pertanyaan...Adakah kita nk mkn cili byk2 semata2 nk kurus?? Hihhi... ikut la mcm mn keadaan korang k...selitkan dalam setiap masakan ke...tp...jgn fanatik sangat k...takot memudaratkan

Apa2 pon,  bg saya keseimbangan itu penting...tak guna mkn cili byk2, amalkn diet pemakanan, tapi dalam masa yang sama u all x amalkan senaman yang baik, n masih makan mknan yang berlemak, akan memudaratkan tubuh badan kita je kalu xda keseimbangan...=)

2 comments:

  1. Slot machine rules - DrmCD
    Slot machine rules. All slot 광명 출장샵 machines have different rules for play, 제주 출장마사지 such as the three 의정부 출장안마 reels, three rows, four numbers and 나주 출장안마 a seven-row 안동 출장안마 color. This rules sets

    ReplyDelete